Ook in 2024 zijn er enkele trends waar bedrijven en pr- of communicatieverantwoordelijken best rekening mee houden. Wij delen alvast onze top 10 PR-trends waarvan we denken dat ze de komende maanden belangrijk zullen zijn. Sommige trends zijn al enige tijd aan de gang en zullen dit jaar hun absoluut hoogtepunt kennen. Zo zien we vooral een verschuiving naar een heel persoonlijke en authentieke benadering van de doelpublieken, met een nog sterkere focus op duurzaamheid.
1. Meer divers gebruik van Al voor contentcreatie
ChatGPT en Midjourney kennen we allemaal. Maar perscommunicatie is meer dan ideeën bedenken of tekst en beeld samenstellen. Goede storytelling is cruciaal voor impactvolle content. Daarbij is het belangrijk om topics en issues te begrijpen, in te spelen op trends en gevoeligheden en data en personalisatie te gebruiken. Ook hier doet AI zijn intrede maar als ervaren communicatiespecialist, merk je snel dat knip-en-plakwerk op dit vlak niet effectief is. Het resultaat van AI vraagt constant verificatie en aanpassing om aan te sluiten op het doelpubliek. Kunstmatige intelligentie verwerkt wel makkelijk een veelheid aan documenten en haalt daar trends, conclusies en specifieke informatie uit, ook als het gaat om beeldmateriaal. AI heeft dus nog een weg te gaan maar is nu al een interessante tool om topics en issues te begrijpen, inspiratie te brengen en secundair onderzoek uit te voeren.
2. Belang van menselijk aspect in communicatie groeit
Terwijl AI zijn plek opeist, groeit aan de andere kant de behoefte aan een meer menselijke aanpak in communicatie. Bedrijven moeten verder gaan dan traditionele corporate messaging en streven naar een persoonlijk, authentiek imago waarmee hun publiek zich kan identificeren. Gebruik van menselijke eigenschappen zoals empathie, humor en begrip maakt merken toegankelijker voor hun doelgroep. In-person evenementen zijn ook weer helemaal terug. Persoonlijke verbindingen zijn cruciaal, ondanks de evolutie van geavanceerde technologieën. Deze ‘gehumaniseerde’ strategische aanpak bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid in PR-campagnes, het vergroot betrokkenheid en de kans op media-aandacht.
3. Data-gedreven PR wint terrein
Bedrijven investeerden fors in big data-tools maar missen diepgaande data. Diepere inzichten in het gedrag van de doelgroep om berichtgeving mee te personaliseren en doelgerichter te communiceren voor een blijvende impact op hun imago. Digitale PR maakt het makkelijk om metrics zoals betrokkenheid, indrukken en bereik te meten. Bij traditionele PR (print) is dat historisch uitdagend. Media geven cijfers zoals unieke bezoekers of impressies, maar dat biedt geen compleet beeld. PR moet onder andere de merkperceptie verbeteren, klanten overtuigen om te kopen en de loyaliteit vergroten. Gelukkig maken opkomende PR-analysetools dit inzichtelijker. Wil je een vollediger beeld van de impact van je PR-activiteiten? Denk dan goed na over welke relevante KPI’s je kan definiëren.
4. Digital PR en Linkbuilding, bouwstenen voor online branding
Digitale artikels spelen niet alleen een rol bij linkbuilding, maar zijn ook cruciaal voor online brand building en SEO. De relatie tussen SEO en PR wordt steeds belangrijker, vooral gezien de groei van e-commerce en de noodzaak van online zichtbaarheid. Positieve digitale artikels zorgen voor een beter imago en een groter vertrouwen bij de consument wanneer die online op zoek gaat naar informatie over een bedrijf. Veelal staan artikels van betrouwbare media outlets ook bovenaan de zoekresultaten. Inzetten op perscommunicatie blijft dus van essentieel belang voor online branding en thoughtleadership.
5. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is het nieuwe normaal voor online branding
Bedrijven kunnen niet langer DEI (Diversity, Equity, Inclusion) en ESG (Environmental, Social, Governance) negeren. Wat ooit begon als trends, zijn nu essentiële pijlers van de bedrijfsstrategie. Consumenten zijn zich al lang bewust van ethische keuzes en verwachten dat bedrijven een duidelijke strategie hebben opgebouwd rond deze waarden. Authenticiteit is daarbij van vitaal belang, omdat consumenten steeds bedrevener worden in het herkennen van oprechtheid en het onderscheiden van platte marketingacties.
6. Authenticiteit in communicatie met Generatie Z
De opkomende generatie, Gen Z, is de volgende groep consumenten die bedrijven moeten aanspreken. Een Gen Z’er spendeert gemiddeld 3 uur per dag op zijn smartphone, veelal meer. Ze doorzien inauthentieke content snel, en het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid vereist een eerlijke en oprechte benadering. Het is als bedrijf dus niet alleen belangrijk om hun trends, interesses en communicatiekanalen te begrijpen, maar ook om authentiek te zijn. Gen Z weet dat het leven niet draait om perfectie, dus het tonen van onrealistische situaties maakt het moeilijker om met hen te connecteren. Wees als bedrijf dus niet bang om je authentieke zelf te zijn. Het legt een basis voor vertrouwen en draagt bij aan een duurzame relatie met deze nieuwe doelgroep.
7. Kwaliteit boven kwantiteit
De opkomende generatie, Gen Z, is de volgende groep consumenten die bedrijven moeten aanspreken. Een trend waar wij persoonlijk fan van zijn: meer inzetten op een gerichte pitch bij een journalist in de plaats van een persbericht. Nu de mediapoel krimpt, verschuift de focus van PR van kwantiteit naar kwaliteit. Het benaderen van journalisten met persoonlijke pitches in plaats van traditionele persberichten wordt steeds effectiever. De relevantie van de boodschap staat centraal, en beoordelen van de nieuwswaardigheid van een bericht is essentieel. Met onze template ga je zelf makkelijk na of je bericht nieuwswaardig is en welke persactie het meest geschikt is.
8. Ambassadeurschap voor authentieke verhalen
Niets is authentieker dan anderen te laten vertellen hoe goed je bedrijf of product het doet. Daarvoor is PR in de eerste plaats een heel goed middel. Maar er zijn nog enkele andere manieren om anderen over je te laten spreken als een echte ambassadeur:
- Betrokken medewerkers fungeren niet alleen als ambassadeurs voor geloofwaardige bedrijfsverhalen, maar dragen ook bij aan een positieve werksfeer, wat weer gunstig is voor employer branding.
- Happy customers? Laat ze een review schrijven of maak een (video)testimonial op. Is het echt een goed verhaal? Overweeg dan om er ook mee naar de pers te stappen.
- De tijd van mega-influencers is voorbij. Inzetten van micro-influencers is een strategie die de authenticiteit verhoogt en waarmee je communities binnen niches opbouwt.
9. Social Media voor thoughleadership
Social media is niet langer uitsluitend de verantwoordelijkheid van marketing. PR-professionals zetten social listening in om trends te volgen, industriediscussies te monitoren en potentiële issues proactief aan te pakken in hun communicatie met de pers. LinkedIn blijft, naast perscommunicatie, een krachtig platform voor thought leadership, waarbij bedrijven en individuen hun kennis en capaciteiten kunnen demonstreren aan een breed publiek.
10. Betaalde Content – Overwegingen voor B2B
De vraag of betaalde content al dan niet een aanrader is, blijft dubbel. De mediaconsolidatie en de behoefte aan financiering voor kleine teams zorgen voor een complexe situatie. Kleine titels kunnen enkel overleven door voldoende betalende content binnen te halen, terwijl grote titels steeds meer werken met gedeelde resources en minder onafhankelijk kunnen werken. Dan rijst de vraag over hoe geloofwaardig een medium is wanneer het grotendeels met ‘verkochte’ content werkt of redactionele content koppelt aan advertentie. Het gebruik van betaalde content vereist dus een zorgvuldige afweging tussen de geloofwaardigheid en het format van de content en de impact op je imago.
Wil je meer weten over hoe je deze trends kunt benutten binnen jouw bedrijfsstrategie? Aarzel niet om een call in te plannen of contact met ons op te nemen via delphine@loud-and-clear.be.