Bouw aan je imago met de 5 P’s van PR

Heel wat bedrijven kloppen bij ons aan omdat ze hun verhaal in de media willen zien verschijnen. We get it, een persbericht is voor velen de tool bij uitstek, maar er zijn nog heel wat andere manieren waarop je de pers kunt benaderen. Daarom hebben we bij Loud and Clear de 5 P’s van PR geïdentificeerd. Voordat we een PR-campagne starten, is het belangrijk om het specifieke doel van de activiteiten te bepalen. Elk van de 5 P’s kan ingezet worden voor een bepaald doel of we kiezen voor een mix voor maximale impact. In deze blogpost leggen we uit wat de 5 P’s zijn, zodat ook jij weet hoe we jouw verhaal kunnen gebruiken om aan je imago te werken.

1. De persconferentie

Een van de meest bekende PR-tactieken is de persconferentie. We zijn allemaal wel vertrouwd met de beelden uit films of het journaal waarbij een groep journalisten wordt geïnformeerd en vragen kan stellen. Heb jij nieuws dat breed bekend moet worden gemaakt? Of wil je iets unieks of revolutionairs laten zien? Misschien sta je voor een crisis waarbij het van essentieel belang is om snel een grote groep journalisten te informeren? Dan is een persconferentie de ideale tool voor jou. Een goede persconferentie is beknopt, beperkt zich tot de essentie en biedt voldoende ruimte voor vragen, interviews en beeldmateriaal.

2. Het persbericht

Het persbericht is naast de persconferentie wellicht de meest gekende PR-tactiek en wordt dan ook veel gevraagd door prospecten en klanten. Het persbericht is laagdrempelig maar tegelijk ook het minst gericht. Het is dus alleen interessant als je nieuws te vertellen hebt dat echt belangrijk is en een breed publiek aanspreekt. Goede fotografie en een pakkend citaat zijn cruciaal voor een succesvol persbericht. We zijn echter geen fan van spammails of de ‘spray and pray’-tactiek, waarbij berichten breed worden verspreid in de hoop publicaties te halen. Als jouw nieuws niet geschikt is voor een persbericht, betekent dat niet dat het niet waardevol is. Een gerichte pitch kan dan een betere optie zijn.

3. De pitch

Is jouw verhaal waardevol maar niet per se nieuws? Overweeg dan een gerichte pitch. Hierbij bied je je verhaal – en jouw kennis en expertise- aan in een interviewvoorstel voor een welbepaalde journalist. Het liefst sluit je aan bij de actualiteit en het onderwerp dat de journalist volgt. Een pitch leidt vaak tot een uitgebreid artikel. Een goede profielfoto en feiten en data om je verhaal te ondersteunen zijn cruciaal bij het gebruik van de pitch als PR-tool.

4. Personal Branding

Maar PR gaat niet alleen over je bedrijf. Als bedrijfsleider of C-level ben je onlosmakelijk verbonden aan je organisatie en dus moet je ook werken aan je personal branding. Dit kan door te werken aan je thought leadership. Door regelmatig in de pers te verschijnen en je expertise te tonen, word je beschouwd als een thought leader in je sector. Een interessante tool hiervoor is het opiniestuk, waarin je een uitgesproken mening of advies geeft dat je onderbouwt met je expertise. Ook regelmatig spreken of deelnemen aan evenementen en meedingen naar awards draagt bij aan je personal brand en thought leadership.

5. People

Tot slot, onderneem je niet in een vacuüm. Jij en je organisatie maken deel uit van een gemeenschap met heel wat stakeholders. Betrek ze in je verhaal en ga met hen in dialoog. Denk aan tevreden klanten, ambassadeurs voor je dienst of product, tevreden medewerkers die je employer branding versterken, of de sportclub die je sponsort.

Door de juiste mix van deze 5 P’s te gebruiken, kun je op een effectieve manier bouwen aan je imago en je verhaal verspreiden naar de gewenste doelgroepen. Bij Loud and Clear staan we klaar om je te helpen bij elke stap van je PR-reis. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we samen een sterk image kunnen bouwen met krachtige PR en gerichte content.

Related Posts